Sliten

Nu är det torsdagmorgon. Dottern har precis gått till skolan. Jag sov som en stock inatt, men vaknade med ”baksmälla”. Fast jag har inte druckit alkohol alltså. Jag känner att jag börjar bli/är väldigt sliten nu. Har varit igång i sedan fredags. Så här mycket har jag inte gjort på en månad, som jag gör nu på en vecka. Ungefär. Och veckan är inte slut än.

Igår hade vi endometriosmöte. Det var supermysigt och jag fick massor av inspiration. Tror mer och mer på att kosten kan förbättra tillståndet. Och jag vill verkligen testa det, fullt ut. Det är några saker till som jag ska utesluta ur kosten, men jag är inte riktigt där ännu, men det kommer nog.

Så det är saker inbokade varje dag.  Även ikväll. Julfest för dottern 🙂 Plus att hon har med sig två kompisar hem efter skolan fram till julfesten. Och det tycker jag bara är mysigt. Dom är ju så stora så dom klarar sig själva. Men även om det är roliga saker, tar det ändå på krafterna, trots att det är roligt. Och imorgon är det sjukgymnastik igen. Och idag skulle jag göra en grej på dagen, men det avbokar jag för jag orkar helt enkelt inte det.  Så det rullar på. Men jag känner mig sliten, som sagt. Värk i kroppen, trött. Ont i lederna. Influensakänsla. Skulle behöva ett kokhett bad. Men nu ska jag faktikst krypa ner i sängen igen och försöka sova några timmar till. Trots mina 8 timmar i ett sträck inatt, känner jag mig inte utsövd.

Annars är endo-magen okej. Hade lite mer känningar igår, men fortfarande ytte-pytte. Helt klart kan jag leva såhär, jag känner mig ju nästan helt frisk 🙂 Nä, nu drar jag täcket över huvudet och hoppas på några timmars sömn!!

 

6 tankar om “Sliten

  1. Vad är det för kost ni pratar om? Vad är det man ”bör” utesluta och är det något man bör äta extra av?

    Tack för dina som altid fina och långa inlägg på min blogg. Jag blir alltid lika glad. Stor kram!

  2. Hej!

    Det finns en del studier – ej vetenskaplig – men gjorda av kvinnor med endometrios. En del mår mycket bättre utan gluten, mjölkprodukter, sojaprodukter (innehåller naturligt östrogen som vi ej bör äta) och socker och koffein framför allt. Många får mindre blödningar, mindre PMS, mer energi och blir piggare. Sen kan man kolla över sitt magnesiumitag – sägs lindra smärta. D-vitamin är viktigt då vi ofta har brist på det, livsviktigt för immunförsvaret. Järn och B12 såklart. Omega 3 är viktigt, framför allt balansen omega 3/omega 6.
    Jag har skrivit tidigare i år om kosten, det finns en kokbok för ”oss” som heter ”Recipes for the endometriosis diet” av Carolyn Levett. Detta är naturligtvis väldigt individuellt, men många, inklusive mig själv, mår bättre med denna kosten. Kan låta radikalt men det är värt det i slutändan. Inga gaser i magen, piggare och jämnare blodsocker, minskat sötsug är väl det som hänt mig mest.

    Värt att testa??

    Kram och tack själv för kommentarer 🙂

      • Och ett tillägg till: Helst inget rött kött och inga färgämnen eller tillsatsämnen. Det finns en del forskning på att endometrios kan uppstå från miljögifter. Men detta är ännu under forskningsstudier.

Lämna en kommentar