Operation

Jag är precis hemkommen från Sahlgrenska. Det blir en ny operation. Men lite annorlunda den här gången. Min läkare är den mest kompetenta man jag känner när det kommer till endometrios. Han är bara så grymt duktig.

Jag ska göra två typer av operation, dels ska jag göra en vanlig lapraskopi där han går in och tar bort all synlig endo, men även sätter två små ringar på äggledarna som gör mig steril. Det gör att vid blödning så kan inte blodet blöda bakåt ut i buken. Och detta kan hejda endon. Sen ska jag även eventuellt ta bort min högra äggstock, men jag ska fundera på det tills det blir dags.

Den andra operationen kommer ske vaginalt, då går han in genom slidan och hyvlar bort delar av livmodern. Detta kan minska blödningarna till 80%. Jag vet absolut inget om denna metod, men ska googla om det nu. Det är ändå en relativ vanlig operation. När man som i mitt fall har testat så många olika hormoner och inget funkar så är detta ett bra alternativ. Dom kommer ske under samma tillfälle. Då kan man även skicka prover på livmodern för att se om det är adenmyos som jag ibland har misstänkt att jag har. Tyvärr finns det inget annat sätt att se det förrän man tagit bort livmodern. Om det skulle vara adenmyos, ja då får jag ta bort hela livmodern. Men detta är en början.

Nu finns det ju inga garantier för någonting och det är jag fullt medveten om. Men resultatet från den förra operationen som gjorde mig nästintill smärtfri gör att jag känner att detta är rätt. Skrev jag inte häromdagen att jag kände på mig att det skulle bli operation? Det var ändå något jag inte trodde skulle ske nu, men min känsla där brukar ha rätt. Detta kommer inte ske innan jul, utan i början av februari någon gång då min läkare är väldigt upptagen.

Det blir inga nya hormoner just nu, utan jag fortsätter hormonfri fram tills operationen. Detta p g a en anledning jag inte visste om. Man ska tydligen inte helst ta kombinerade p-piller efter 40-års åldern. P g a ökade risker för andra sjukdomar. Och eftersom jag inte tål gulkroppshormon, GNRH eller visann, så finns det inte så mycket kvar.

(Här kan ni läsa mer om den här steriliseringsprocessen. Jag skrev om den för ca två år sedan, men då var jag absolut inte mogen att ta det beslutet. https://endometrios.wordpress.com/2011/10/11/sterilisering/ )

Phu, nu ska jag smälta det här. Mycket att ta in. Jag ska kämpa på som en galning för att bli så stark som möjligt inför operationen. Det kommer då ha gått nästan ett år mellan den och den senaste jag gjorde den 4 mars nu i år. Jisses så tiden går… Jag ska yoga, styrketräning börjar imorgon och jag ska mentalt träna mig inför det hela. Jag vet ju hur otroligt dålig jag blir av operationerna, så att bygga upp mig nu är bara helt nödvändigt.

Kan även meddela att jag igår lärde mig att ta B12-sprutor själv. Det gick strålande, fast efter att jag fipplat bort två nålar på golvet. Sen gick det lätt som en plätt. Min sköterska är den bästa och bara skrattade åt mig. Så lite darrig var jag. Men det gjorde inte det minsta ont, det kändes inte ens. Så jag fick högsta betyg av henne sen🙂

Är fortfarande sjukskriven p g a smärtan och tröttheten, men jag hoppas jag kan jobba på måndag igen. Det är mitt mål.

Min älskade pojkvän var med under besöket. Det var fantastiskt att slippa gå igenom det själv. Så underbart att han följde med, tack M. Det betydde mycket.

Ha en bra torsdag!

 

Kommentera

