Nya beslut

Jag har grunnat under helgen och kommit fram till att jag kommer ta ut min hormonspiral. Så fort som möjligt, helst igår. Jag tror att den här ”hjärndimman” jag pratat om den senaste tiden delvis beror på spiralen. Hormonspiralen. Det är nämligen exakt samma känsla jag har nu som jag hade då jag tog p-sprutor. Kan överhuvudtaget inte fokusera, och att fokusera och koncentrera sig samtidigt, ja, det går bara inte. Jag klarar nästan inte ens av att göra mindfulness. Känner mig väldigt konstig i huvudet och är som i en bubbla, precis som när jag tog sprutorna. Känner mig inte deprimerad utan mest likgiltig.

Ingenting är riktigt kul, och ingenting är heller urdåligt. Och att inte känna något alls, ja det är värsta tänkbara för en känslomänniska som mig. Det är som om jag inte lever, utan bara hålls levande genom mat, jobb och sömn ungefär. Ingen rolig känsla alls… Så om en kompis som känner mig väldigt väl inte hade gjort mig uppmärksam på detta så hade jag nog fortfarande gått runt och känt mig konstig. Det är inget lätt beslut, spiralen har ju ändå gjort att smärtan minskat (eller var det operationen??).

Men efter några intensiva dagars betänketid nu i helgen så kontaktar jag sjukvården imorgon för snabbast möjliga tid. Den ska ut och jag vill ha tillbaka mitt liv, min kropp, min hjärna och mina känslor. Vad jag ska ta istället, ja det vet jag inte. Det får jag sova på.

Ska också beställa tid till en hörsel-doktor. En längre tid tillbaka, kanske ett halvår/år, så har mina kompisar börjat klaga på att jag ”skriker” när jag pratar med dom. Och speciellt dottern. Om vi går på stan så är ”Schhhhhh” hennes vanligaste ord. Pratar jag i mobilen likaså. Jag vet att högra örats hörsel är sämre, men jag vet inte vad man kan göra åt det. Hörselapparat? Sen har jag även fått konstant tinnitus på höger öra. Tror att det kommer från jobbet, då jag arbetar med en apparat som tjuter. Har inte märkt av det förrän nu när jag fick semester, att jisses vad det brusar/tjuter i örat. Och det går inte bort alls. Jag har ju haft tinnitus sen jag var i 20-årsåldern, minns inte riktigt, men inte så här. Då har det kommit och gått, kanske två ggr i veckan nånting. Och efter att jag utsatt mig för ljud, såsom ett krogbesök, bio, ja mycket slammer osv. Konserter har jag givetvis öronproppar på. Så jag behöver lite hjälp hur jag ska hantera det. Så det blir till att ringa om det imorgon också. Lika bra att ta allt på en gång.

Annars har helgen gått åt till återhämtning. Jag sov i stort sett till 17.00 på lördagen. Upp för frukost, sen gick dottern till en kompis. Sen kom hon hem och åt lunch, jag tillbaka till fåtöljen. Sen middag. Vi var ute på ön och hälsade på pappa så det var så otroligt lugnt och stilla nu när alla turister åkt hem. Tyst och skönt. Idag är det lite bättre, inte fullt då trött, men huvudet känns fortfarande simmigt. Ska bli intressant att se om det ändras när spiralen är urtagen. Återkommer om det.

Och visst är det märkligt hur mycket man sölar när man inte har en dammsugare?? Det blir nästa veckas projekt, att köpa ny dammsugare. Jösses vad jag tappar bröd på golvet som smular sig, löst te har jag tappat och det bara dräller saker/smulor ur händerna på mig. Ser ut som ett riktigt bombnedslag här hemma nu, ha ha🙂 Fast jag kan ju lägga upp benen på soffbordet och skylla på att jag faktiskt inte har en dammsugare. Jag får väl googla runt och se om jag hittar någon bra.

Ha en skön söndagkväll!!

Kommentera

