Ryggvärk

Jag har nu mer ryggont än endo-ont. Skum känsla det där, att känna sig bra i magen… Ryggen har varit helt urballad i två dagar. Jag vill dock inte ta mer smärtisar, utan håller mig till korsetten och spikmattan och yogan. Kanske blir det vetekudden vid läggdags, det är skönt. Jag sover ju alltid på magen, kan inte somna på rygg, och då lägger jag vetekudden längs med ryggraden så hela ryggen blir varm. Det är lite krångligt att krångla dit den i början, men nu är jag expert på att få till det. Så skönt och avslappnande och jag somnar alltid gott.

Jag tror själv att det är något slags ägglossnings/mens-mönster det här med ryggontet . Jag får det oftast en gång i månaden och så håller det i sig några dagar, det gör alltså fruktansvärt ont, det värker hela, hela, hela tiden. Och sen så bara poff, så släpper det och försvinner, från en dag till en annan. Märkligt. Jag har dock inte orkat skriva dagbok på det, då jag gjort det så mycket med endosmärtan.

Annars har det varit en bra dag. Känner mig glad och lugn och grubblar på en sak. Fast en rolig sak. Vi får se hur det går med det. Känner att jag varit lite hemlighetsfull det senaste, men det får vara så.

Imorgon blir en hektisk dag. B12spruta, jobb, akupunktur och yoga. I den ordningen. Det är avslutning på yogan, men gud så glad jag var att jag anmälde mig, det har gett mig så otroligt mycket. Längtar redan till hösten så jag kan fortsätta. Eller nej förresten, sommar först🙂

Gokväll!!

2 thoughts on “Ryggvärk

  1. Hej!
    Har precis efter flera års funderingar om jag är totalt slut som människa äntligen fått diagnosen endo. Vill tacka dig för det du skriver! Läser ofta och känner igen mig i dina symptom. Ryggvärken hör till sjukdomen den också!
    Kramar

  2. Hej Ida!

    Beklagar…men många pusselbitar faller på plats när man får sin diagnos och förstpr den bättre. Jo, jag vet att ryggvärken hör till, tyvärr har jag även Bechtrews vilket påverkar min rygg ofta, (dagligen). Konstigt nog har jag vant mig vid ryggontet då jag haft det sen jag var 20 år ungefär. Har liksom levt halva mitt liv med ryggvärk.
    Hoppas du finner behandling som fungerar för dig och att smärtan avtar.
    Kramar Mia

Kommentera

