Uppdatering

Det händer så mycket som jag vill skriva om men hinner eller orkar inte. Jag mår så otroligt mycket bättre efter operationen. Tyvärr har jag några biverkningar från hormonspiralen och det är viktuppgång, småblödningar och illamående. Jag mår illa nästan varje dag, men inte hela tiden. Det kommer och går. Det är ganska okej, ungefär som när man blir åksjuk, vilket jag lätt blir. Svagt illamående skulle man kunna kalla det. Funderar även på om huvudvärken har med spiralen att göra, har ju haft det några gånger nu det senaste och har i princip aldrig huvudvärk. Förutom det så har det fungerat jättebra hittills med spiralen. Jag var livrädd att den skulle göra ont osv, men det verkar funka bra.

Har nu legat med feber, dottern var ju sjuk i veckan så jag åkte på det sen. Men mår mycket bättre redan, det höll bara i sig två dagar typ. Igår gjorde jag jättemycket, alldeles för mycket och jag fick tvinga mig själv att lägga mig i soffan och kolla på en film för att inte matta ut mig fullständigt. Det kommer ju alltid efteråt, och när jag legat en stund så kände jag i benen och kroppen hur otroligt trött jag var, så jag är glad att jag slutade med det jag gjorde.

Det är otroligt viktigt att hushålla med sin energi. Jag satt i solen igår på balkongen och det var underbart. Jag kom att tänka på när jag i januari bodde hos mamma och mådde så fruktansvärt dåligt, och att jag satt i solen även där vid ett tillfälle, drack varm choklad och försökte äta en smörgås. Jag kunde inte ens äta, jag mådde illa, jag hade ont, jag hade ingen aptit, jag var helt orkeslös, utmattad, hjärtklappning, hade ångest och var nedstämd. Det var några av de värsta veckorna i mitt liv faktiskt. Att inte känna att det vänder, att ligga på soffan och dricka näringsdryck för man får inte i sig något annat. Man vill i de stunderna inte leva. Eller, man vill leva, men inte under de omständigheterna. Det är sjukt att säga det, men jag förstår för första gången människor som tar livet av sig p g a av smärta. Innan har jag alltid tänkt, det är bara att stå ut, det ger sig, osv osv, men när man själv ligger där, när nästa steg är döden, då är man inte så tapper.

För det känns, så, att nästa steg efter det här, det är döden. Det kanske låter dramatiskt, jag vet, men det är bara känslor. Det är inget jag någonsin skulle göra, jag älskar livet så otroligt mycket och vill leva länge och väl. (Dessutom finns det ju en chans att detta ger med sig när jag kommer i riktiga klimakteriet om en sisådär 10 – 15 år.)

Så när jag satt i solen på balkongen igår så tänkte jag att idag har jag varit på stan med dottern, gjort massa ärenden, jag har tvättat, sprungit upp och ner till tvättstugan. Jag har sytt på ett projekt. Och klockan vara bara 14.00. Det fanns en tid, januari, då jag bara låg. Det är så otroligt viktigt att komma ihåg att det går upp och ner. Och det kan ta timmar, dagar, veckor eller månader innan det vänder. Och att man när man mår som sämst faktiskt ber om hjälp. Har man ingen att vara hos, ja då får man lägga in sig. Och vänta. Stå ut. Vänta igen. Bryta ihop. Komma igen. Låta tiden ha sin gång. För det ger med sig. Det ger ALLTID med sig. ALLTID!!! Det är inte statsikt, och det är så viktigt att komma ihåg. Man måste också sätta upp små, små mål. Som att ta sig ut på altanen och sitta i solen 10 minuter invirad i en filt. Att gå ut och gå till brevlådan fram och tillbaka, en promenad på kanske 60 meter. Att göra en enda yogarörelse. En gång. Det räcker när man är på den nivån, utmattningsnivån.

Och sen vila i sina minnen, skapa nya drömmar och bara vara. Det är det viktigaste. Det gör jag mycket när jag är som sämst, jag minns om det förflutna och jag drömmer om framtiden.

Nu drömmer jag om våren och sommaren, om fikat jag ska göra idag med en god vän, sitta i solen och bara tjöta, det ser jag fram emot. Om att gå i sandaler i klänning och bara ben. Om målade tånaglar och brunbränd hud. Solen🙂

 

Kommentera

