Livet

Jag grubblar mycket om livet. Det har jag alltid gjort, ända sen jag var barn. Nu har jag tid och utrymme att grubbla ännu mer. Och för första gången så kan jag uttrycka att jag skulle inte vilja vara utan den här erfarenheten som sjukdomen inneburit.

Det har tagit tid att säga så, men jag kände starkt häromdagen, att så är det. Jag har lärt mig enormt mycket, så mycket mer än vad som jag skrivit om här i bloggen. Om mig själv, livet och min dotter. Om alla fina människor jag har runtomkring mig. Familj o vänner. Om att ligga på botten och inte vilja leva till att ta sig därifrån. Ångest och hopplöshet. Tårar och kraftlöshet. Utmattning och smärta. Till glädje och lycka. Mindre smärta och lite mer energi. Livet som sakta kommer tillbaka. Eller, var det någonsin borta??

Hade mitt sista samtal med min psykolog häromdagen och känner att jag just nu inte behöver hennes hjälp. Vi hade ett väldigt bra samtal om hur jag har sett på mig själv som frisk hela tiden, fast inte varit det. Och sen blir besviken gång på gång när jag ”misslyckats” med saker. Sakta men säkert gled jag över, utan att jag märkte det, till att se på mig själv som sjuk. Och utgå från det. Vilket inte är så konstigt egentligen.

Men det är nu det komplexa kommer in. Jag är ju bättre. Jag kommer aldrig bli helt frisk, men jag är inte längre supersjuk. Så jag var lite förvirrad på hur jag skulle se på mig själv från och med nu. Identitetskris igen…

Men, jag kommer utgå från att jag är Mia, med en kronisk sjukdom, som ibland drabbar mig. Så. Punkt. Jag är Mia, som ibland även drabbas av förkylningar, influensor, vinterkräksjukor, ja precis vad som helst. Det går inte att kontrollera livet så det är lika bra att släppa det och leva i nuet. Jag kan lika gärna bli överkörd av en buss imorgon – who knows???

Och tills den dagen jag dör (jag hoppas på att få bli riktigt gammal och vis) så kommer jag göra allt för att må så bra som möjligt. Fysiskt som psykiskt. Det är mitt mål. En resa som aldrig tar slut. En resa genom livet. Det ska bli spännande att se vilka val som jag tar som tar mig till olika platser och tillstånd. Jag ser fram emot det, att leva närmare mig själv och här och nu. Låter kanske flummigt och konstigt men för mig är det glasklart🙂

Ha nu en riktigt härlig söndag – det ska jag ha!!!

Kommentera

