B12 eller enanton

Jag har funderat, läst och kollat upp B12 litegrann. Det finns en hel del symptom som jag har och som är svåra att upptäcka. Man kan ha ett ”normalt” värde på blodprover medan det ändå saknas i kroppen/hjärnan. Det finns ett samband mellan nervskador och B12.

Man kan bl a känna sig trött och orkeslös, känna svaghet, få koncentrationsproblem, få yrsel, bli andfådd lättare, få hjärtklappning, huvudvärk, öronsus. Vidare kan man få problem med minnet, bli deprimerad och få försämrad syn.

Illamående är också vanligt, liksom dålig aptit. Stickningar i händer och fötter kan man också få.

Många gånger är det som sagt svårt att upptäcka B12brist, då det kommer långsamt smygande, under flera år ibland.

Men, jag vet inte helt säkert, även fast min läkare är övertygad om att det var B12brist jag hade med tanke på hur symptomen nu nästan försvunnit. Några av biverkningarna vid enantonen är samma som vid B12brist. Enantonsprutorna som jag tog mot min endometrios. Nu när jag slutat med dom så ser jag en tydlig skillnad i mitt mående. Jag har inte haft ångest en enda gång sen jag slutade med dom. Jag mår inte så dåligt att jag gråter, även om jag såklart kan känna mig lite nedstämd emellanåt, som när jag fick bakslaget i veckan som gick. Men det är på en helt annan nivå.

De biverkningar som jag haft som är samma är depression, nedsatt aptit, yrsel, illamående, hjärtklappning.

Jag har haft samtliga symptom på B12brist utom huvudvärk och stickningar i händer och fötter. Så visst är det svårt att veta vad som är vad. Men faktum är att den enorma energibrist jag känt har försvunnit och de flesta andra symptomen också. Har fortfarande lite sämre syn och behöver nog uppgradera mina glasögon.

Däremot är enantonen helt klart skyldig till det höga blodtryck jag fick i somras. Nu har jag slutat med blodtrycksmedicinen och känner inte av något av det alls.

Mitt mål har ju varit att bli medicinfri till sommaren, men jag tror inte det kommer gå. Men jag vill ändå ha som mål att ta så lite mediciner som möjligt. Och det kanske går, med yoga, kost och mindfulness och akupunktur.

Idag ska jag ut i solen och sola mig hade jag tänkt🙂 Bara sitta och läsa en bok nånstans i lä, det är inte helt fel det. Längtar så otroligt mycket till sommaren och värmen nu att jag vill ha det NUUUUUUU!!!!!!

Ha en skön helg, och kolla gärna upp ditt B12 om du mår riktigt dåligt som jag gjorde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 thoughts on “B12 eller enanton

  1. Jag har nyligen tagit min 3:e spruta pprocren depot, likvärdig entanon. Har varit sjukskriven några dagar pga yrsel, huvudvärk och trötthet sen har jag även hafft jobbiga smärtor.
    Var på vårdcentralen för att kolla bla yrseln för jag tycker den är jobbigast. Hon tog flertal prover bla b-12 men jag har inte hört något så jag antar att proverna var bra så biverkningar är väl den troligaste orsaken.
    Hur upplevde du din yrsel, jag har känt mig ostadig och vinglig, lite onykter…
    Skönt att du mår bättre igen och att det håller i sig!
    Kram

  2. Usch, jag ryser bara jag tänker på enantonen/procren. Ibland ser dom ju som sagt inte på proverna, då dom kan visa inom gränsen. Man får mer gå på symptomen. Yrseln var jobbig, precis som du säger, en onykter känsla, lite vinglig. Precis så var det, så skulle jag också beskriva det. Tyvärr fanns det inget att göra åt det, mot illamåendet kunde jag på primperan i alla fall. Dom pillrena blir man inte trött av. En del rekomenderar postafen, men dom somnar jag av, därför funkar primperan bättre. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med yrseln. Hoppas bara det ger med sig, känner du av det varje dag? För mig gick det i perioder. Ibland kände jag det inte alls.
    Stackare, hoppas det blir bättre.
    Kram

    • Det är ju inte lätt och veta om det är biverkningar eller b-12 för dig eftersom det heller inte syntes att du hade b-12 brist på något blodprov.
      Min yrsel är lite bättre, jag går lite stadigare men jag känner den vid snabba huvudrörelser. Jag hade samma slags yrsel efter min graviditet så i mitt fall gissar jag att det beror på hormoner. Känner ju lite andra biverkningar också, lite vallningar, tröttheten och huvudvärk.
      Hoppas du får fortsätta att må bra ocj få lite lyckorus då och då😉

Kommentera

