Mat-kris

Vad ska jag äta?? Jag är inne i en stor matkris just nu. Ska jag äta gluten/mjölkfritt? Socker och jästfritt? LCHF eller GI? Gapskost kanske? Stenålderskost? Vegetariskt? Raw food? Ska jag bara äta ”som vanligt”?? Tja, jag har ju ”slarvat” med maten ett tag nu och ätit som vanligt. Det går inte. Magen är i uppror. Gaser och kraftig förstoppning. Sen inser jag att jag borde äta glutenfritt och mjölkfritt, för det mår jag ju så bra på. Gör det ett tag, men känner mig inte hundra bekväm med det heller. (Fast vet innerst inne att det tar ett halvår innan tarmen är läkt). Har ju hört flera som mår så otroligt mycket bättre av LCHF-kost. Som blivit smalare och framför allt piggare. Det senare lockar mig. Och LCHF är lite som stenålderskost fast utan mjölkprodukter (i stenålderkosten). (Vad jag vet, är inte så insatt ännu).

Och en del mår otroligt bra på vegansk mat eller raw food. De säger också att de blir piggare och rasar i vikt. Många säger att vi endopatienter mår bättre av vegetarisk mat. Så just nu är jag väldigt mat-förvirrad och vet inte vilket ben jag ska stå på. Inser bara att jag måste välja något, tror jag, och sen hålla mig till det. För att ”äta som vanligt” fungerar inte. Jag har nu gått över till glutenfritt i alla fall och äter nästan inga mjölkprodukter, bara lite fusk ibland med grädde i såsen osv.

Jag vet dock inte vad som hänt, eller varför/när jag ballade ur i detta. Tror det var innan jul när jag blev dålig och inte orkade laga mat, då blev det mackor, och riktiga vanliga mackor. Åh jäklar vad gott det var.

Sen tror jag att det finns en psykologisk aspekt på det hela, jag vill känna mig ”normal”. Jag vill inte vara den ”sjuka” som alltid måste beställa speciella saker om man äter ute, eller förklara för alla varför jag inte tar en kaka till kaffet på föräldramöten, be kompisar fixa extra osv osv. Kris kallas det. Mat-kris. Stor jävla mat-kris!!

Finns det någon som kan hjälpa mig i djungeln av dieter? Någon som säger något annat än ”Du måste prova dig fram?” Fast jag vet ju svaret, och det ÄR att ”jag måste prova mig fram.” Jag vet ju det. Så egentligen behöver jag inga råd, utan JAG måste bestämma mig för hur jag vill leva. Och i denna förvirringen vet jag inte just nu. Jag vet också att man ska INTE ta beslut när man är inne i en jobbig känsla, utan låta det vänta ett tag och landa lite. Just nu vet jag att jag är förvirrad och det får vara så.

Men, jag har ont i magen. Både tarmarna och endomagen. TROTS glutenfritt. Men inte sockerfritt. Fuskåt lite godis på jobbet igår, mums vad gott det var. Trots allt tror jag att socker är som rena giftet för våra kroppar. Kanske inte för den som är frisk, men för oss med kroniska sjukdomar och inflammationer. Och det känns så oerhört sorgligt att ”aldrig mer” äta socker. (Men måste det vara så svart eller vitt då, tänker du nu.) Kan man inte unna sig en kaka eller godisbit då och då? I mitt fall tror jag inte det går, då min kropp är rena triggern och jag skulle sluka hela kakfatet eller äta upp hela karamellpåsen. Hrm…..inte bra. Så i mitt fall tror jag att antingen/eller gäller.

Vi får se, jag får grubbla på detta ett tag. Just nu vill jag bara bli pigg. Är så trött och har sovit middag varje dag i flera veckor nu. Sommaren och solen – var är du????

 

5 thoughts on “Mat-kris

  1. Åh, kära du. Jag vet inte hur eller vad du ska äta. Men jag vet däremot att det kommit fram ganska så stora larm och forskningsrapporter på att lchf-dieter kan orsaka tidiga stadier av demens och alzheimer. Eftersom hjärnan drivs av kolhydrater, och när den då inte får det så blir det någon slags nedbrytning. Och det är då jag rakt livrädd för. Eftersom vi har lite demenssjukdom i släkten. kanske att man kan göra det för en kort period, men jag tänker att det inte kan vara bra för länge. Men jag ska heller inte säga åt dig att du inte ska göra det, utan det få vara helt och hållet ditt val. Och mår du bra på det så förstår jag att du väljer det.

    Alla kramar!

    • Hej Johanna!
      Nej, det är sannerligen inte lätt. Jag har hört både bra och dåligt om LCHF. De som provat, vänner til mig tycker de mår fantastiskt. Och det handlar ju inte om att tillsätta MER fett, utan just undvika kolhydrater. De anser att man får i sig tillräckligt med kolhydrater ändå. Och ALLA har sagt att de blir piggare och smalare. (smalare skulle vara en bonus i mitt fall, jag vill främst bli piggare). Många vittnar om mindre menssmärta. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, får fundera lite till.
      KRAM❤

  2. Det maste inte vara ‘en’ diet sis! Det ar ‘DIN DIET’ som galler. Du far lyssna pa kroppen riktigt ordentligt och skriva mat-dagbok i ett par veckor….Jag ar inne pa dag 9 pa Ma bra’s 17-dagars diet och det funkar hur bra som helst. Jag ar vaken om kvallarna, jag slar upp ogonen INNAN klockan ringer pa morgonen…kanner mig liksom full av energi! Jag ater MASSOR av gronsaker, i alla dess former….kokta, ungsbakade, raa…samt blabar, hallor och vindruvor, (gillar inte frukt), magert kott som kyckling och lax, agg, makrill…avokado, svamp, notter, solros- och andra fron…Jag har atit ett par skivor av rye-bread, minns inte vad det heter pa svenska, ni vet det dar riktigt morka brodet! Imorse var jag bara tvungen att variera mig sa det blev blackpudding till frukost. Pa rye-bread och hummos. Variation ar nyckeln. Soppor, stora vegetariska grytor i taginen, ungsbakad kyckling med sotpotatis och kanske lite blomkalsmos! Thai curries. En kvall unnade jag mig ett par rutor riktigt mork choklad…alkohol far vanta. Sockersuget ar nastan borta.
    Tjs, som du ser det ar inte LCHF (for fett for mig, funkar bara inte med magen), jag tycker att det ar en ganska naturlig kost helt enkelt. Meningen med 17-dagars dieten ar att fa en riv-start, sedan kan man introducera langsamma kolhydrater, morkt brod, quinoa, raris, majs mm….samt unna sig nagot gott emellanat. Fast… ‘gott’??? Detta ar ju redan gott!!!! Jag har tappat 2 kg denna veckan, men framforallt kanner mig saaaaaa mycket piggare!! Jag kanner redan nu att det ar JAG som har kontrollen over vad jag ater, och det var den kanslan jag helst av allt ville ha tillbaka. Brukar inte kommentera oppet, men detta vill jag garna dela! Kramar xx

    • Mycket bra skrivet sis. MIN diet, så har jag inte tänkt innan. Men det du beskriver är ju egentligen LCHF. Kött, grönsaker, nötter, bär. Många säger att när man äter LCHF ska man inte öka fettmängden utan bara utesluta kolhydrater. Och se till att man får i sig BRA fetter, men inte mer än vanligt. Ja, jag vet inte, är inte tillräckligt insatt ännu. Men jag fick den 17dagarsdieten och kanske skulle testa den. Det låter vettigt och naturligt, vilket jag gillar.
      Rågbröd heter det på svenska. Men det innehåller gluten. Bara så du vet. Men det kanske är okej om det är lite och sällan.
      Ja, jag ska ta tag i det här, får fundera lite till.

      Kram sis❤

  3. P.S. Glomde att saga att jag redan ater gluten- och mjolkfritt….Men lite lagrad get-ost slank med ner i korgen nar jag handlade haromdan!

Kommentera

