Bra läkare

Jag känner att jag kanske ska berätta om några bra läkarbesök jag haft den senaste tiden. Oftast blir man inte trodd, får kämpa med att få smäsrtstillande (endometrios är något av det mest smärtsamma en fertil kvinna kan ha), man är i beroendeställning så det bara skriker om det. Man har många gånger inte en chans. Som när jag fick avslag på op tex. Vad ska jag säga då??? Jag har ju INGET att säga till om. Absolut ingenting. Bara att börja om från ruta ett.

Nåja, träffade en underbar läkare som verkligen lyssnade på vad jag hade att säga. Han började med orden: ”Nu har jag läst igenom din journal (!). Jag förstår att du haft det tufft. Hur kan jag hjälpa dig??” Alltså, sådär har INGEN läkare sagt till mig någonsin. Sen lyssnade han och tog mina symptom på allvar. Vi diskuterade fram och tillbaka och till slut kom vi på att det var Synarela vi ska testa. Sen frågade han om jag ville göra en undersökning varpå jag skakade frenitiskt på huvudet. Så tittade han mig djupt in i ögonen och sa: ”Jag vill bara att vi är överens, jag tror inte heller du behöver undersökas, men jag vill inte att du går härifrån och undrar varför jag inte gjorde det. Bara så du vet.” Har inte varit med om en läkare som INTE gjort undersökning tidigare. Dom är ofta väldigt pigga på det.

Sen var jag på vc för att ta prover på min trötthet. En kvinnlig läkare som också tog mina symptom på allvar. Hade lite högt blodtryck, 167/97 och vilopuls på 97 och hon bokade gensta in en tid på måndag för uppföljning på det, ett sk vilande blodtryck. Samt ekg. Sen tog hon nog alla de vanliga proverna man kan ta, järndepå, b12, d-vitamin, lever, socker osv osv. Massa rör med blod lämnade jag. Underbart med någon som lyssnar. Fast troligtvis hade jag det så högt för att jag hade jäkligt ont när jag var där…

Sen åkte jag ju då in på gynakuten igår och fick även där ett väl bemötande. Fantastiskt. Igår på eftermiddagen ringde min läkare som skrev ut synarelan. Jag hade ju en huvudvärk from hell så jag tänkte fråga om jag kunde ta add-back-östrogen-plåster för det. Men den försvann under helgen så det var inte aktuellt. Men sen sa han att han såg att jag varit inne på akuten och undrade varför. Jag sa att jag hafr sjukt ont. Han sa att ”det skulle jag kanske sagt till dig, att man kan få mer ont i början, men samtidigt vet man aldrig vilka biverkningar som drabbar vem.” Såklart, han kan ju inte gissa.

Sen trodde han nog att jag ville sluta med synarelan, vilket jag absolut inte vill då jag mår ganska bra på den, så sa han att han absolut backar upp mig smärtmässigt om jag lovar att fortsätta med den. Helt otroligt. Har aldrig hört en läkare som säger att han ska göra så, ofta vill de ju INTE ge så mycket smärtstillande. Sen sa han att jag släpper inte dig nu, antingen träffar du (min ordinarie läkare på Sahlgrenska) eller mig om ett par veckor för uppföljning. What????? Det är man inte van vid som endometriospatient. Det brukar vara ”hejdå och lycka till. Sök igen om du har ont. Men ta nu diklofenak och panodil och ett varmt bad så ska du se att det går över… ”

Så jag känner mig nöjd och glad för de senaste bemötandena. Och jag har haft en del kamper i mitt liv om detta, så man blir så glad. Samtidigt måste jag bara säga, är att det är helt sjukt att man ska vara sååååå tacksam när man haft ett bra bemötande. Det borde alltid vara så, det borde vara policy att bemöta patienterna med respekt. Man ska inte vara rädd när man går till läkare och man ska inte känna en stor lättnad när det är över om det gick bra. Visst kan alla ha en dålig dag, även läkare, det har jag all förståelse för. Men när fler läkarbesök är dåliga än bra, ja då är det fel.

Nu ska jag försöka göra om min blogg lite, den är ju så tråkig att man spyr på den, fulare blogg får man nog leta efter…ha ha 🙂

 

3 thoughts on “Bra läkare

  1. Ååå skönt att höra om ett bra bemötande. Jag fick diagnos gör en månad sedan, har nog haft det länge dock. Har så otroligt ont idag att jag inte vet vad jag ska göra!!!! Fy!/ mvh Ida

  2. Jag misstänker att jag har endometrios men har aldrig blivit tagen på allvar! Men den 24/4 ska jag träffa en bra och rekommenderad gynekolog. Men har du ont ”hela tiden” eller bara då vid mens? Jag har ont ca 3 dagar innan mens och sedan hela blodperioden… äter orudis, Alvedon och tradolan men inget hjälper längre 😦

Kommentera

