Punktera aldrig en endometrioscysta/chokladcysta

Vill utföra en liten varning. Du ska aldrig punktera en cysta. Har hört och läst om att detta görs fortfarande, men när man gör det kommer den med all sannolikhet tillbaka. Man får inte bort allt som vid en operation. Så låt dig inte övertalas av läkare om de föreslår detta. De ska bort med titthålsoperation helt enkelt. De som jag känner/läser om har ofta fått problem efter en punktering. Bara så ni vet tjejer!! Jag opererade bort mina cystor via titthål vid två tillfällen, så stå på er. Då var det inte ens tal om punktering, men jag hade ingen aning om detta tills för bara ett litet tag sedan. Verkar handla om vilken läkare man får. Be om en second opinion om ni inte blir hörda.

Jag är så trött. Så här trött har jag inte varit sen jag åt tryptizol. En natt sov jag i 12 timmar utan att vakna. So not me…  Brukar som allra max kunna sova 9 timmar men vanligast 7-8. Jag är trött på ett annat sätt nu efter operationen än innan. Jag är väldigt svag. Känner att benen inte bär mig. Är likblek när jag ser mig själv i spegeln. Har typ ingen färg alls i ansiktet. Har t o m tänkt att jag skulle boka tid på vc för att kolla blodvärdena, B12 och D-vitamin. För detta är ganska så irriterande.

När det kommer till smärtan efter op är den mycket bättre. Klarar mig på 3 tradolan per dygn vilket är fantastiskt. Nästan som innan. Och det känns lite annorlunda i magen. Framför allt när jag kissar. Jag känner verkligen hur urinet lämnar blåsan, det buktar innåt när jag kissar, det är i alla fall känslan. Det kanske inte gör det på riktigt, men käns så. 🙂 Och det käns bra alltså, förstå mig rätt. Det käns att nåt är gjort därinne och det käns bra!!

Har skickat efter mina journaler också, glömde be dom skriva ut när jag låg inne. Ska bli spännande och se om det står nåt annat som inte sägs. Det är ett jättebra tips, att alltid skicka efter journalerna och läsa igenom. Vid flera tillfällen har jag haft minicystor på ca 1 cm som det står om i journalerna men som inte läkaren vid gynakuten talat om för mig på plats. Varför inte liksom?? För att inte göra mig orolig? Det är ju bara logiskt om det finns nåt där man kan se/ta på. Samma när jag var 20 och låg inne. (långt före endodiagnos) Då stod det ”gluten?” nerklottrat i journalen men ingen talade om då att det kanske handlade om födoämnesintollerans??!! Nåja, tror ändå att min läkare berättade det mesta för mig.

Ha en bra vecka, nu ska jag verkligen försöka städa, har inte packat upp sen sjukhuset och det är en vecka sen jag kom hem…

2 thoughts on “Punktera aldrig en endometrioscysta/chokladcysta

  1. Det var väldigt bra att du skrev det här. Det ska jag verkligen säga om det blir aktuellt för mig med operation i framtiden.

Kommentera

