Operationen

Nu äntligen så har jag opererats. Och det har varit en pärs. Herregud alltså, men nu är det gjort.

Jag opererades i onsdags, den 26 oktober. Jag kom in som första patient, så det blev ingen väntetid alls nästan. Vilket var vääääldigt skönt. Fast jag blev lite nervös precis innan och då frågade jag om jag kunde få en lugnande och fick faktiskt en stesolid. Kan jag varmt rekomendera, för sen var jag inte ett dugg nervös.

I magen såg det värre ut. Tjocktarmen var ihopväxt med baksidan av livmodern. Han fick loss den men sa att ”det med nöd och näppe inte gick hål på tarmen…” Sen var båda äggstockar nerkletade av endometrios och äggledarna var också ihopklistrade och förmodligen helt ur funktion. Inget han sa rakt ut i ord, men hela kroppspråket tydde på det och meningen ”fast du tänkte väl ändå inte ha fler barn” avgjorde saken. Sen hade jag endometrios på hela bukväggen, och sist en liten cysta på en centimeter. Inte konstigt att jag haft ont med andra ord. Mest var det sammanväxningar och jag frågade om han kunde se om det var aktiv eller gammal endometrios. Han sa att han hittat både och.

Vilket gör mig förtvivlad eftersom jag ändå stått på behandling och inte blödit sen februari (egentligen januari då det bara var en dag i februari). Mycket konstigt och han sa att jag absolut behöver äta hormoner hela tiden, så nu har jag börjat med Visann igen. Och jag som trodde att dom inte skulle hitta något…

Trodde dock att det kanske skulle vara något med min högra äggstock, men absolut inte såhär mycket och jag har ju sällan ont på vänstra så det är lite konstigt. Läskigast är det med sammanväxningarna tycker jag. Inte bra.

Men allt såg bra ut, det tog drygt två timmar. Han fick loss det mesta och sa att det finns goda chanser att jag kommer kunna bli mycket bättre. Så det är jag så himla glad över. Men dom här dagarna efteråt var ju inte att leka med… Fyra dagar blev jag kvar och kom hem nu idag, och jag har fortfarande svinont. Har inte upplevt det här tidigare, då dom andra operationerna inte alls varit så smärtsamma. Morfintabletter varvades av morfinsprutor och jag har fått otroligt med hjälp, alla har varit så himla gulliga. När gasen släppte var det värst, jag hade påpekat det innan op och de hade med det i beredskapen. En sjuksköterska stannade inne hos mig tills det släppte, det gjorde så ont att jag inte kunde dra andetag innåt. Så det här hade jag ju inte riktigt planerat, hade ju tänkt gå på symässan i Göteborg nu i helgen…

Men jag är så lycklig att det är över, nu är det bara vila och återhämtning som gäller.

Ha det så bra!!

8 thoughts on “Operationen

  1. Är så glad att det gick så bra som det gjorde för dig! Förstår att du har haft ont nu efter op, men det kommer ju lätt vara värt det i slutänden. Så skönt att det är gjort helt enkelt! Sen är det bara skit att det var så mycket trassel… eller ja, det är ju som jag skrev i sms, bra också, eftersom det då fanns något att åtgärda, om du fattar hur jag menar. Håller tummarna nu för att den här sista smärtan släpper fort som attan och att du får leva livet en tid sen.

    Megakramar i massor!

  2. Hej vännen!

    Jo, jag är också glad att det trots allt var något, för nu kan det ju bara bli bättre. Käns liiite bättre nu ikväll, men fortfarande ont såklart. Men jag kan ju säga att mentalt är den här smärtan hundra gånger lättare att bära än innan op, nu är det ju bara en tidsfråga tills detta går över.
    Jag hoppas också att det ska bli mycket bättre och enligt läkaren så kan det ju det 🙂

    Tusen kramar Johanna, vi hörs snart!!

  3. Har sett att det varit ganska mörkt hos dig, så jag tänkte att det nog var dags….
    Själva sjukdomsbeskrivningen säger mig inte så mycket, men det låter onekligen läskigt. Vad innebär det för dig nu, när du vet hur det såg ut mernar jag!? När han säger att han ”ser endometrios”, tar han bort den då???!!!
    Behöver du något så slå bara en pling. Jag finns precis här.
    kram

  4. Hej Carro!

    Ja, man skrapar/bränner/skär/klipper bort endometrioshärdarna och sammanväxningarna och cystan. Det växer som blåsor, härdar, innuti magen då. Allt från mikroskopiskt små som är svåra att upptäcka och det skickar dom på analys till några millimeter eller centimeter till stora cystor som kan bli 10 cm x 10 cm. Så han fick isär tarmen med livmodern, det är då sammanväxningar orsakade av endometriosen, samt allt annat har han ”rensat” bort. Så det käns kan jag ju säga, att dom gjort något därinne. Är hemma och har t o m tagit en promenad idag till affären fram o tillbaka men hua vad jobbigt det var. Var tvungen att lägga mig när jag kom hem samt att det triggar igång smärtan när man rör sig.
    Det finns dock hopp om att jag ska slippa smärtan i framtiden, då han fick bort det mesta. Han sa just att han trodde jag skulle bli mycket bättre. Sen är det lite läskigt att det fortsatt växa trots att jag behandlts med medicin.
    Åker kanske ner till mamma ett par dagar, hon är här nu. Men jag lovar att pingla om jag behöver – vad gullig du är. Kan säga att många beundrade mjukisbyxorna jag fick av dig på sjukhuset, vissa sjuksköterskor frågade vart jag hade köpt dom. Dom har varit helt underbara efter opertaionen, jag har levt i dom 🙂

    Du kan googla på bilder av endometrios om du e nyfiken på hur det ser ut…

    Kram Mia

  5. Hej Mia!!!
    Så skönt att det gick bra för dig:)

    Men jag blev livrädd nu för min operation. Är 25 år och inga barn, och är väldigt säker på att hela vänstra äggstocken är sammanväxt med något samt tarmarna.
    SÅ! Dom kan alltså sluta fungera om det är för mycket endo? Jag har ju som sagt gått med detta i 10 år så…det lär nog vara mycket på mig också.

    Vad hette läkaren? Jag skall be min läkare på kvinnokliniken att skicka en remiss till sahlgrenska och jag vill ha en läkare som verkligen vet vad det är för sjukdom, då många ser ut som frågetecken:(

    kram på dig!
    / Maria

    • Hej Maria!

      Det finns jättegoda chanser att få barn ändå, så bli lugn 🙂 (Lätt för mig att säga, jag vet…) Men det behöver inte vara så i ditt fall. Man spolar ofta rent äggledarna om man vill bli gravid och störst chans att bli gravid är precis efter en operation, då man är ”ren-rensad” i buken. Annars kan man göra IVF, det brukar fungera ganska bra.
      Sen behöver det inte vara mycket endo, allt handlar om hur den sitter. Ju mer endo betyder inte ju mer smärta. Man kan ha några blåsor enbart, men ha fruktansvärda smärtor och tvärtom, väldigt mycket endo och lite smärta. Eller mittemellan. Så det är en väldigt ologisk sjukdom det här.

      Jag har mejlat dig ang. läkaren. hoppas verkligen att det går bra för dig, har du fått veta säkert att du ska få en operation??

      Kram Mia

  6. Krya på dig i massor!
    Hoppas verkligen att du blir bättre nu. Det är underligt hur endometrios fungerar. Jag opererades sist i januari i år, två år efter min hysterektomi. Då hade jag endo! Som var aktiv! Hur gick det till?!

    kram!

    • Hej Cecilia!

      Tack, jag kryar på mig som bara den 🙂 Det är ju helt sjukt hur det kan bli så som i ditt fall. HUR liksom?? HUR är det möjligt?? Jätte, jättekonstigt…

      Stor kram!!

Kommentera

