10 läkare på 10 månader

Ja så är det. Sedan januari i år har jag besökt tio olika läkare. Det är dom jag kommer ihåg i alla fall, kan även vara flera. Det blir ett snitt på en ny läkare i månaden som man ska dra sin story för. Och sen har jag ju träffat några av dom fler än en gång. Jag har gjort (vad jag kommer ihåg) bara fem gynundersökningar. Säkert fler, men minnet är ju inte det bästa. Förra året snittade jag på en gynundersökning varannan månad. Nu väntar en till den 11 oktober då jag ska träffa läkaren inför operationen. Då blir det 6 gynundersökningar på 10 månader. Och ytterligare en på efterkontrollen. Sen är ju inte året slut….eehhhhh positiv??? Nice…..not!!

Ändå har många tjejer det mycket värre än jag.

Jag är livrädd. Fullständigt livrädd. Jag funderar så mycket ju närmare operationen kommer. Tänk om dom inte hittar något. Tänk om jag vaknar upp och får beskedet: ”Tyvärr, vi hittade ingen endometrios. Vi hittade heller inga sammanväxningar som vi kunde ta bort. Det såg så fint ut alltihopa din högra äggstock såg alldeles normal ut.”

Då kommer jag bryta ihop. Fullständigt. Då vet jag inte vad jag gör. Då står jag på ruta ett med samma besvär som inte går att göra något åt och då vet jag inte vad jag gör. Det är bara att förbereda sig: Hej deppression – här kommer jag. Håll de antideppressiva och lugnande färdiga så jag kan bryta ihop för att sen påbörja kampen igen.

Så tänker jag när det är som värst. Ibland lägger jag till: Tänk om jag vaknar med stomipåse på magen? En inte alltför ovanlig syn bland endopatienter efter operation. Tillfällig stomi man kan behöva ca 4 – 5 månader…

När det är som bäst tänker jag: Äntligen. Vad skönt. Nu kommer jag bli bra. Eller i alla fall bättre. Kanske kan slippa tiparolen, kanske kan börja leva lite mer. Kanske kan ta ett jobb och börja umgås som normala människor gör. Då blir jag glad när jag tänker så. Då infinner sig en känsla av hopp. Hopp om livet.

Annars mår jag sådär. Förstoppningen håller i sig. Utan laxoberoldropparna fungerar inte magen. Jag har testat att vara utan några dagar och då blir det tvärstopp med otroligt svullen mage som följd. Så jag vet inte hur jag ska få bukt med förstoppningen. Äter psylliumfrön varje dag, dricker vatten, katrinplomman och bla bla….gör alla dom där huskurerna utan resultat. Men icke. Tvärstopp.

Ingen mens i sikte heller, tack o lov. Fast det käns fortfarande som om den är på gång. Blir en speciell känsla i magen då. Har haft lite mer ont än vanligt dessa senaste tre dagarna, men det går. Eftersom jag minskat tryptizolen så är jag inte lika genomtrött längre. Men imorse var det svårt att vakna. Usch alltså, mörkt, blåsigt och kallt. Dottern ville inte gå upp. Imorgon är det sovmorgon och jag bara längtar!!! Om allt är okej imorgon blir det Liseberg. Första gången för mig i år. Gud vad kul det ska bli. Hoppas hoppas jag orkar med det. Ska ta med extra tiparol i fall om att.

Ha en skön fredagkväll!

 

10 thoughts on “10 läkare på 10 månader

  1. Hej goding!
    Rädslorna är befogade, men om du tänker efter så har dem ju sett sammanväxtning tidigare, eller har jag helt fel?

    Stomi, tekniken idag är så pass bra att det varken luktar eller knappt syns om man har en på magen. Lukten uppstår bara när man byter eller tömmer den. Det är lätt att sköta också.

    Ang förstoppningen, inte för att jag är förstoppad, men jag har kört lite rensning av tarmen och det är en tablett från Herbalife som man tar två x tre under en dag och den håller ingång tarmen på ett ypperligt sätt. Vill du kanske prova? Fiber och ört tablett är det.

    Hoppas ni får det bra på Liseberg! (har själv inte satt min fot där i år, tyvärr. Jag älskar ju att åka!)

    Kramen till dig!

    • Hej!

      Japp, du har helt rätt. Jag har sammanväxningar, men dom tog inte bort dom för det kunde skada tarmen. Nu är jag rädd att samma sak händer igen. Helt enkelt rädd att det ska var som det är nu. Någon förändring vill jag ha.
      Stomi – nej tack, hur smidiga de än är!!
      Är lite skeptiskt till Herbalife, en kompis provade det och hon blec jättedålig i magen. Hon tyckte först att jag skulle testa det, men sen ångrade hon sig efter ett par dagar. Fungerar det på dig? Är det något man äter hela tiden eller som en typ detox??

      KRAM

      • Dem som jag tar s sa hon att efter ca tre dagar har man påbörjat detoxen och tarmen har kommit i rörelse. Efter en vecka ca har man rensat tarmen, detoxat den och då tar man två tabl tre ggr om dagen. Men min mage är ju känslig som den är, så för att jag ska tömma den ordentligt räcker det med att jag tar två tabletter på morgonen när jag vaknar. Detta efter att jag rensat den helt. Dem håller igång tarmrörelserna på ett bra sätt tycker jag. Eftersom du har såna problem, så skulle jag tipsa om desssa i tre-fyra dagar till en vecka och se vad som händer, om det händer något. Tänker på att det förhoppningsvis kan vara ett substitut till laxdropparna.

        Stor kram!

      • Hrm….jag ska fundera på det. Vart köper man det i så fall? Är det inte sån där hemförsäljning?? Om jag ska testa behöver jag mer info, vad dom innehåller och så, men det kanske jag få av dig när vi ses.

        Kram 🙂

      • Det finns här i Kungälv i göteborg vet jag inte. Men jag tar med burken när vi ses. Och det får bli snart!

        Stor kram till dig!

  2. Uschja för att berätta igen och igen och igen och igen och igen – samma visa, fram och tillbaka. Men det är det enda man kan göra. Det är ju så det är i dagens läge. Staffetläkare, akutläkare, vc – you name it. vet inte hur många gånger jag dragit min story hitintills här.

    Och med förstoppningen så förstår jag dig så in i bängen. jag börjar bli lite orolig för vad de ska göra här nu. Är inne på min tredje urinvägsinfektion. Är också så jäkla rädd för stomi och all den skiten. Orkar inte med det just nu. Inte för att jag tror att det kommer hända någon utav oss, men ändå..

    Måste pratas lite snart!

    Kramar i massor och lite till!

    • Hej vännen!

      Ja, det där vet du ännu bättre än mig 😉
      Förstoppningen är lite oroande. Tre urinvägsinfektioner är ju inte kul, stackars dig. Stomi skulle jag absolut inte vilja ha, men tyvärr är det en del med endo som råkar på det. Oftast är det bara tillfälligt, men ändå. Bläk alltså. Nej, det skippar vi!!

      Japp, vi får prata snart, verkligen. Otroligt vad tiden bara går.

      Massa kramar

  3. Hej!
    jag har exakt samma rädsla för att få en operation och att dom sedan säger att allt ser bra ut. Dom har ju aldrig hittat något via ultraljud ( även om nu inte allt kan ses där). Så jag anar att det mesta isf sitter närmare tarmen, som då kan skadas om dom ska ta bort något. Men man får väl ta ett steg i taget antar jag.
    Vill bara säga att jag förstår din rädsla.
    kram på dig!

    • Hej Maria!

      TACK!! Käns skönt. Ja, vad gör man då liksom?? Då käns det ju så otroligt meningslöst och så är man tillbaka på ruta ett igen. Skulle vara fruktansvärt. Och visst, jag går inte runt och tänker så här hela tiden, men när dom tankarna kommer så blir det jobbigt.
      Nej, allt syns inte på ultraljud, rättare sagt INGET sysna på vaginalt ultraljud om man inte har cystor. Endometriosen i sig syns INTE. Så om du fått den informationen så är det fel. Det är helt omöjligt nämligen. Däremot kan man se vissa härdar vid en magnetröntgen. Men jag tror, är lite osäker, att är det endometrios som är under tre mm, så syns det inte. Och det är ju ändå ganska stort. Så man kan ha mikroskopisk endo och då är det svårt att ens se det med blotta ögat.

      Lycka till!!

      Kram Mia

Kommentera

